سید علی سراج
چکیده
به دنبال مبنا قرارگرفتن جریان مدرنیته و پارادایم پوزیتویسم در سطح زندگی بشری، بحرانهای اخلاقی در ابعاد مختلف، در دنیای غرب شکل گرفت. ازاینرو پایههای فکری ـ اندیشهای آن بهشدت از سوی مکاتب رقیب، نقد شد. برهمینمبنا سردمداران نظام سرمایهداری برای تحکیم پایههای معرفتی خود، با عنصری دیگر به نام عرفان در تثبیت نوع نگرش خود ...
بیشتر
به دنبال مبنا قرارگرفتن جریان مدرنیته و پارادایم پوزیتویسم در سطح زندگی بشری، بحرانهای اخلاقی در ابعاد مختلف، در دنیای غرب شکل گرفت. ازاینرو پایههای فکری ـ اندیشهای آن بهشدت از سوی مکاتب رقیب، نقد شد. برهمینمبنا سردمداران نظام سرمایهداری برای تحکیم پایههای معرفتی خود، با عنصری دیگر به نام عرفان در تثبیت نوع نگرش خود میکوشد که در ظاهر به دنبال دستیابی به آرامش ـ روحی روانی افراد است. داستان راز اثر راندا برن ازجمله آثار در این درونمایه است که در سالهای اخیر بسیار موردتوجه قرارگرفته است و طرفداران زیادی پیداکرده است. این اثر در روش و رویکرد خود بهنوعی سلوک عرفانی معتقد است که انسان با محوریت قراردادن تفکر و پشتکار، امید و آرزو، توجه به شعورمندی موجودات و عشق و خودشناسی، میتواند به همۀ آرزوها و خواستههای مادی خود دست یابد. در پژوهش حاضر با نگرش انتقادی به تطبیق درونمایههای این اثر با آثار عرفانی و تعلیمی فارسی پرداختهشده است. اجمالاً یافتههای تحقیق نشان میدهد اگرچه در ظاهر اثر، نوعی وجه مشترک با آثار عرفانی ادب فارسی مشاهده میشود، هدف و درونمایۀ اصلی اثر، به دلیل توجه صرف به مسائل مادی و خواستههای نفسانی انسان، در راستای اهداف نظام سرمایهداری بهعنوان محور اصلی مدرنیته است.